KABUL VEYA RED AÇISINDAN HADİS ÇEŞİTLERİ1- KABUL VEYA RED AÇISINDAN HADİS ÇEŞİTLERİ
Kabul veya red açısından hadisler iki kısma ayrılır: A) Makbul:
Ravisinin doğruluğu kabul edilen ve kendisiyle amel edilmesi gereken hadislerdir. “Ma’mulun bih” veya “me’huzun bih” de denir. B) Merdud:
Ravisinin doğruluğu kabul edilmeyen ve kendisiyle amel etmek gerekmeyen hadistir. Hükmüyle amel edilip edilmemesi konusunda karar verilemeyen (“tevakkuf edilen”) hadisler de merdud gibidirler. Aslında bu taksim, “netice itibariyle” ve “önemli pratik sonuçları olan” bir genel taksimdir. Zayıf hadisleri Merdud Hadisler olarak gösterdik. Çünkü bu, genel bir sınıflandırmadır. Yoksa, zayıf hadisler arasında ma’lumun bih olan yani makbul kabul edilebilen hadisler bulunabilir. Konu “Zayıf Hadisle Amel” bahsinde detaylı olarak incelenmiştir.[1] Ayrıca burada “hadis diye uydurulmuş sözler” (mevzu hadisler)den hiç sözetmemek daha doğru olurdu. Çünkü bu kabil uydurma sözlerin “hadis” diye isimlendirilmesi, “hadis diye uydurulmuş” olmalarından ileri gelmektedir. Yoksa onlar asla “hadis” değildirler. Sırf taksimatta göstermiş olmak için onlara işaret ettik.[2]
[1] Özel bilgi için bk. Çakan, Anahatlarıyla Hadis: 195-201. [2] İsmail Lütfi Çakan, Hadis Usulü, Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Yayınları: 105. |
1479 kez okundu |
Yorumlar |
Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yapmak için tıklayın |