ANA BAŞLIKLARLA AKAİD İLKELERİEHLİSÜNNET MATURİDİYYE AKAİDİ “ALLAH C.C BİRDİR.” “ALLAH C.C. YARATIKLARIN HİÇ BİRİNE BENZEMEZ” ALLAH C.C. VARDIR. “ALLAH’IN C.C. CİSİM, CEVHER OLMASINI, ARAZ, SURET VE ŞEKİL TASIMASINI, BİR YÖNE VEYA BİR MEKÂN DA BULUNMASINI İFADE ETMEK YANLIŞTIR VE MUHALDİR” “ALLAH C.C. İSİMLERİ İLE VE SIFATLARI İLE EZELİ VE EBEDİDİR.” BU SIFATLAR SONRADAN YARATILMIŞTIR DEMEK İNKÂR OLUR. “ALLAH C.C. EZELİ VE EBEDİ HAYAT SAHİBİDİR” “ALLAH C.C. EZELİ VE EBEDİDİR.” “ALLAH C.C. İLİM SAHİBİDİR” ALLAH C.C. BİLİCİDİR: ALLAH C.C. KUDRET SAHİBİ VE KUDRETİ EZELİDİR: ALLAH C.C. İŞİTİCİDİR: ALLAH C.C. GÖRÜCÜDÜR: ALLAH C.C. KONUŞUCUDUR VE KELAMI İLE EZELİDİR ALLAH C.C. MAHLÛKATI YOKTAN YARATTI: ALLAH C.C. YARATANDIR. YAPMASIYLA EZELİDİR. ALLAH C.C. DAİMA YAPMASIYLA EZELİDİR. ALLAH C.C. RAZZAKTIR. RIZKI YARATAN VE VERENDİR. KUR’AN ALLAH KELAMIDIR. KUR’AN SON KİTAPTIR. KUR’AN ASLA BOZULMAMIŞTIR. KİYAMETE KADAR DA BOZULMAYACAKTIR. KUR’AN TÜM İNSANLIĞI UYARMASI İÇİN H.MUHAMMED sav. GELMİŞTİR. KUR’AN MÜMİNLERİN EZBERİNDEDİR. KUR’AN, NUSHALARIN TAMAMI TOPLANARAK KİTAP HALİNE GETİRİLMİŞTİR KUR’AN’IN KENDİSİ ALLAH KELAMI OLDUĞU İÇİN MAHLÛK DEĞİLDİR. KUR’AN DA PEYGANBERLERDEN, FİR’AVN’DAN VE İBLİSTEN HABER VERİLMESİ ALLAH KELAMI OLDUĞU YÖNÜYLE YARATILMIŞ DEĞİLDİR. Onların sözü itibari ile yaratılmıştır. MUSA as. ALLAH KELAMINI İŞİTTİ. ALLAH, DAHA ÖNCEDE KELAM SAHİBİYDİ. ALLAH C.C. KUR’AN’DA ZİKRETTİĞİ GİBİ ELİ, YÜZÜ VE NEFSİ VARDIR. Mahiyeti bizce bilinmemektedir. HİÇBİR ŞEY ONUN DİLEMESİ, BİLGİSİ, TAKDİRİ, HÜKMÜ VE LEVH’I MAHFUZDA YAZMASI OLMADIKÇA OLMAZ. ZORLAMA DEĞİLDİR. KAZA, KADER DİLEMEK ALLAH’IN EZELİ SIFATLARINDANDIR. SIRDIR. İRADEYİ ZORLAMAMALI TEHLİKELİDİR. ALLAH C.C. YOK OLANI YOKLUĞU HALİNDE BİLDİĞİ GİBİ. YARATTIĞINDA ONUN NASIL OLACAĞINIDA BİLİR. ALLAH C.C. İNSANLARI İMANLI VEYA KÂFİR OLARAK YARATMAMIŞTIR. SOYULMUŞ OLARAK YARATMIŞTIR. KÂFİR OLANLAR: Kendi fiili, hakkı inkârı, Allah’ın yardımını kesmesi ile olur. İMAN EDENLER: Kendi fiili, ikrarı, tasdiki ve Allah’ın muvaffakiyet ve yardımı ile iman etmiş olurlar. İNSAN AKLEN ALLAH C.C. VARLIĞINI İDRAK ETMELİ ALLAH C.C. ÂDEM’İN NESLİNDEN GELECEK TÜM İNSANLIĞA RAB OLDUĞUNU İKRAR ETTİRMİŞTİR. ALLAH C.C. KULUNU İMANA VEYA KÜFRE ZORLAMAZ. İMAN VE İNKÂR KULUN KENDİ İŞİDİR. HER İNSAN FİİLİNİN KARŞILIĞINI GÖRECEK ALLAH C.C. KULUN İMAN VEYA KÜFÜR HALİNİ BİLİR. BUNUN DEĞİŞMESİ İLİM SIFATINDA BİR DEĞİŞİKLİK OLMAZ. HER HALİYLE EZELDEN BİLİCİDİR. İYİ VE YARAYIŞLI İŞLERİN HEPSİ ALLAH’IN EMRİ, SEVMESİ, RIZASI, İLMİ, DİLEMESİ KAZA VE TAKDİR BUYURMASI İLE VACİP KILINMIŞTIR. GÜNAHLARIN HEPSİDE YİNE ALLAH’IN İLMİ, TAKDİRİ VE DİLEMESİYLE OLMAKLA BERABER, ONDA; SEVMESİ, RIZASI VE EMRİ YOKTUR. BÜTÜN PEYGANBERLER KÜÇÜK VE BÜYÜK GÜNAHLARDAN UZAKTIRLAR. SIDK (doğru sözlü) EMANET (güvenilir) TEBLİĞ (bildirmek) FETANET (Zeki olmak) İSMET (GÜNAH İŞLEMEMEK) Hz. MUHAMMED sav. KULLARIN EN SEÇİLMİŞİDİR. Hz. MUHAMMED sav. KULLARIN EN SEÇİLMİŞİDİR. (Son peygamberdir) KUR’AN DA İSMİ GEÇEN PEYGANBERLER ADEM A.S.,İDRİS A.S.,NUH A.S.,HUD A.S.,SALİH A.S., İBRAHİM A.S., LUT A.S.,İSMAİL A.S.,İSHAK A.S.,YA’KUP A.S., YUSUF A.S., EYYUP A.S., ŞUAYIP A.S., MUSA A.S., HARUN A.S., DAVUD A.S., SÜLEYMAN A.S., İLYAS A.S., ELYASA A.S., ZÜL-KİFL A.S. YUNUS A.S., ZEKERRİYA A.S., YAHYA A.S., İSA A.S. MUHAMMED ALEYHİMUSSELATÜ VESSELAM (25 PEYGANBER) PEYGANBER VE NEBİ OLDUKLARI İHTİLAFLI OLAN ZÜLKARNEYN A.S., LOKMAN A.S. VE ÜZEYİR A.S. “PEYGANBERLERDEN SONRA İNSANLARIN EN ÜSTÜNÜ: Ebu Bekr-i Sıddık R.A., Ömer’ül Faruk R.A., Osman Zi’n-nureyn R.A., Aliyyu’l Murteza R.A.dır.” “BÜYÜK GÜNAHLARDAN BİRİNİ HELAL SAYMADIKÇA BİR MÜSLÜMANA KÂFİR DEMEYİZ. FASIK DENİLEBİLİR.” “ŞİRK HARİÇ BÜYÜK GÜNAHLAR KULU İMANDAN ÇIKARMAZ” “BÜYÜK GÜNAHLAR İBN-İ ÖMER (R.A) RİVAYETTE ALLAH’A ORTAK KOŞMAK HAKSIZ YERE ADAM ÖLDÜRMEK NAMUSLU KADINA İFTİRA ETMEK ZİNA YAPMAK SAVAŞTAN KAÇMAK SİHİR YAPMAK YETİM MALI YEMEK ANNE BABAYA İTAAT ETMEMEK MESCİD-İ HARAM’DA GÜNAH İŞLEMEK FAİZ YEME HIRSIZLIK YAPMAK İÇKİ İÇMEK” ALLAH’A ORTAK KOŞMAKSIZIN BÜYÜK VE KÜÇÜK GÜNAH İŞLEYEN TEVBE ETMEDEN ÖLEN KİMSENİN DURUMU ALLAH’A KALMIŞTIR. PEYGANBERLERİN MUCİZESİ HAKTIR EVLİYALARIN KERAMET HAKTIR. “AHİRETTE ALLAH C.C. MÜMİNLER TARAFINDAN GÖRÜLECEKTİR.” “İYİLİKLERİMİZ KABUL OLDU” DİYEMEYİZ “KÖTÜLÜKLERİMİZ AF OLUNMUŞ” DİYEMEYİZ. ÜMİT VE KORKU ARASI OLMAMIZ GEREKİR. “GÜNAHLAR MÜMİNE ZARAR VERMEZ” DİYEMEYİZ “GÜNAHKÂR MÜMİN CEHENNEME GİRMEZ” DİYEMEYİZ “GÜNAHKÂR MÜMİN CEHENNEMDE EBEDİ KALACAK” DİYEMEYİZ. FASIK OLAN İMAMIN ARKASINDA NAMAZ KILMAK CAİZDİR. (Fakat mekruhtur.) BİZ ALLAH’I KUR’AN’DA BİZE BİLDİRDİĞİ KADARI İLE BİLİRİZ. ZATININ HAKİKATINI BİLEMEYİZ. İMAN DİL İLE İKRAR KALP İLE TASDİKDİR. İMANDA ARTMA VE EKSİLME OLMAZ. İMAN KUVVET BAKIMINDAN FARKLIDIR. MÜMİNLER İMAN BAKIMINDAN EŞİT FAKAT AMEL BAKIMINDAN FARKLIDIR. DİN: İMAN, İSLAM VE ŞERİATIN TÜMÜNE VERİLEN BİR İSİMDİR. HİÇ KİMSE ALLAH C.C. NU ŞANINA LAYIK OLAN İBADETLE İBADET ETMEYE MUKTEDİR DEĞİLDİR. BİZ ANCAK KUR’AN VE SÜNNETE GÖRE İBADET EDERİZ. MÜMİNLERİN HEPSİ; ALLAH’I TANIMA, TEVEKKÜL ETME, SEVME, GELEN KAZA VE BELAYA RAZI OLMA, KORKMA VE ÜMİT BAĞLAMADA VE İMANIN ESASLARINDA DENKTİRLER. İBADET VE TAATDA FARKLIDIRLAR. ALLAH C.C. LÜTÜFKARDIR., ADİLDİR, BAZAN SEVABI KAT KAT FAZLASI İLE VERİR. BU LÜTFUNDANDIR. KULU İŞLEDİĞİ GÜNAHTAN DOLAYI CEZALANDIRIR BU ADALETİNDENDİR. DİLERSE AF EDER BU DA LÜTFUNDANDIR. ALLAH C.C. DİLEDİĞİNE HİDAYET EDER DİLEDİĞİNİ SAPIKLIKTA BIRAKIR. PEYGANBERLERİN ŞEFAATİ HAKTIR. ALLAH C.C. İZNİYLEDİR. KIYAMET GÜNÜ HAKTIR KIYAMET GÜNÜ AMEL DEFTERLERİNİN VERİLMESİ HAKTIR AMELLERİN MİZANDA TARTILMASI HAKTIR. KIYAMETTE ALLAH’IN SUAL SORMASI HAKTIR PEYGANBERİN HAVZI HAKTIR. KIYAMET GÜNÜ DAVALILARIN ARASINDA İYİLİKLERDE KISAS HAKTIR. CENNET HAKTIR. YARATILMIŞTIR. YOK OLMAYACAKTIR. ALLAH’IN SEVABI EBEDİDİR. CEHENNEM HAKTIR. YARATILMIŞTIR. YOK OLMAYACAKTIR. ALLAH’IN CEZASI EBEDİDİR. ÖLEN KİMSE ECELİYLE ÖLMÜŞTÜR. ÖLÜM NE ÖNCE NEDE SONRA OLUR. TAKDİR EDİLDİĞİ ZAMANDA OLUR ALLAH ÖLÜLERİ DİRİLTECEK KABİR SIKMASI VE AZABI HAKTIR. BENZERLİK VE NASILLIK DÜŞÜNMEDEN ALLAH’IN YÜZÜ DENİLEBİLİR. ALLAH’A YAKINLIK VE UZAKLIK GÜNAH VE TAAT AÇISINDAN SÖYLENEBİLİR. KUR’AN AYETLERİNİN HEPSİDE FAZİLET VE BÜYÜKLÜKTE DENKTİR. ANCAK BAZI AYETLERDE ZİKRİN OKUNMASI VE ZİKREDİLEN AÇISINDAN İKİ FAZİLET VARDIR. ALLAH’IN İSİMLERİ BİRBİRİNE DENKTİR. RASÜLÜLLAHIN ANNESİ VE BABASI CAHİLİYE ÜZERİNE ÖLMÜŞTÜR. RESÜLÜLLAHIN ÇOCUKLARI KASIM, TAHİR, VE İBRAHİM OĞULLARI, FATMA, RUKİYE, ZEYNEP VE ÜMMÜ GÜLSÜM DE KIZLARIDIR. MİRAC HABERİ HAKTIR. KIYAMET ALAMETLERİ HAKTIR İSA A.S. VE GÖKTEN İNMESİ, DECCAL, YECÜC VE MECÜC’ÜN GELMESİ, SIRAT KÖPRÜSÜ HAKTIR RİYA AMELLERİ YOK EDER. MESTLER ÜZERİNE MESH ETMEK VE SÜNNETTİR. TERAVİH NAMAZI KILMAK SÜNNETTİR ŞEYTAN, MÜ’MİN BİR KULDAN İMANINI ZORLA ALIR DİYEMEYİZ. KUL İMANI TERKEDERSE O ZAMAN DERİZ. SAHABEYİ HAYIRDAN BAŞKASIYLA ANAMAYIZ. EŞERE-İ MÜBEŞERE (10) KİŞİ CENNETLİK OLDUĞUNA İNANIRIZ. Hz. EBUBEKİR (R.A.) Hz. ÖMER B. HATTAB (R.A.) Hz. OSMAN B. AFFAN (R.A.) Hz. ALİ (R.A.) Hz. SA’D EBİ VAKKAS (R.A.) Hz. SAİD B. ZEYİD (R.A.) Hz. TALHA B. UBEYDULLAH (R.A.) Hz. ZUBEYİR B. EL AVVAM (R.A.) Hz. EBU UBEYDE B. EL CERRAH (R.A.) Hz. ABDURRAHMAN B. AVF (R.A.) GÖRÜNÜŞTE İMANI OLAN HERKEZİN CENAZE NAMAZI KILINIR. MÜ’MİNDEN MÜKELLEFLİK DÜŞMEZ. AYET VE HADİSLER ZAHİRİ MANALARIYLA MANA VERİLİR. GÜNAHI HELAL SAYMAK KÜFÜRDÜR. GÜNAHI ÖNEMSEMEMEK VE ŞETRİATLA ALAY ETMEK KÜFÜRDÜR. BİR VELİ ASLA PEYGANBER DERECESİNE ULAŞAMAZ. AYET VE HADİSTEN OLAN NASLARI REDDETMEK KÜFÜRDÜR. ALLAH’TAN ÜMİT KESMEK KÜFÜRDÜR. DÖRT BÜYÜK MELEK CEBRAİL (A.S.), MİKAİL (A.S),İSRAFİL(A.S), AZRAİL (A.S.). ALLAH’I ZİKREDEN MELEKLER, KİRAMEYİN KÂTİBİN VE KORUYUCU MELEKLER KULLAR İÇİN DUA EDEN MELEKLER CENNET VE CEHENNEM MELEKLERİ VARDIR KUL İÇİN EN UYGUN OLANI YARATMAK ALLAH’A VACİP DEĞİLDİR DEVLET REİSLİĞİNE ŞER OLMADIĞINDA İTAAT EDİLİR EHLİSÜNNET MESHEPLERİNE GÖRE HALİFE (DEVLET BAŞKANI) TAYİN ETMEK VE İTAAT ETMEK NAKLİ DELİLLER GEREĞİ VACİPTİR MÜCTEHİT BAZAN HATA EDER BAZANDA İSABET EDER GAYIPTAN HABER VERDİĞİ ŞEYDEN DOLAYI KÂHİNİ TASDİK ETMEK KÜFÜRDÜR ALLAH C.C. DUALARI KABUL EDER İHTİYAÇLARI KARŞILAR HAYATTA OLANLARIN ÖLÜLERE DUA ETMESİ VE ONLAR İÇİN SADAKA VERMESİNDE FAYDA VARDIR YOK, OLANA ŞEY DENMEZ VAR OLANA ŞEY DENİR EŞ’ARİ ÂLİMLERİNİN MATURİDİYYEDEN AYRILAN GÖRÜŞÜ: İNSANLARIN İRADESİNİ KULLANMASINDA ALLAH’IN CEBRİ VARDIR DİYEREK MUHALEFET ETMİŞTİR. DİĞER MESELELERDE MUTABIKTIRLAR. ALLAH HEPSİNDEN RAZI OLSUN FIKH-I EKBER (İmam-ı Azam Ebu HANİFE) MATURİDİYYE AKAİDİ (İmam Maturidi) AKAİD-İ NESEFİ (Ömer en- Nesefi) |
10992 kez okundu |
Yorumlar |
Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yapmak için tıklayın |