İLGİLİ HADİSLERYİYECEKLER VE İÇECEKLER BÖLÜMÜ[1] ﴿ كِتَابُ الْأَطْعِمَةِ والأَشْرِبَةِ ﴾ - “Peygamber (s.a.v)’in az yemek yemesi. Sabahleyin bir şeyler yediğinde akşemleyin yememesi. Akşemleyin bir şeyler yediğinde ise sabahleyin yememesi. Nice günler aç kalması”[2] “Şeyh Abdurrauf el-Münâvî (ö. * * * - “Yırtıcı hayvanlardan azı (=kesici) dişi taşıyan her hayvanın (etini) yemenin yasak olması”[4] ile ilgili hadisler Bu hadis, şu yollardan gelmiştir: 1. Hz. Ali 2. Abdullah ibn Abbâs 3. Ebu Sa’lebe el-Huşenî 4. Ebu Hureyre 5. Hâlid b. Velîd 6. Mikdam b. Ma’dikerb el-Kindî 7. Câbir b. Abdullah 8. İrbâd b. Sâriye 9. Ebu Ümâme el-Bâhilî 10. Mekhûl ve daha bir çokları Tahâvî (ö. * * * - “Evcil eşek (etlerinin) yenmesinin haram kılınması”[6] ile ilgili hadisler (İbn Hacer) “Fethu’l-Bârî”de ‘Kitâbu’s-Sayd ve’z-Zebâih” (=Av ve Hayvan Kesme Bölümü’n)ün ‘Bâbu luhûmi’l-humuri’l-ehliyye’ (=Evcil eşek etleri bab’ın)da, Tahâvî (ö. Tahâvî (ö. Tahâvî daha sonra (bu hadisleri) senedleriyle birlikte şu yollardan nakletmiştir: 1. Hz. Ali 2. Abdullah ibn Abbâs 3. Abdullah ibn Ömer 4. Ebu Selit el-Bedrî 5. Câbir b. Abdullah 6. Berâ’ b. Âzib 7. Abdullah ibn Ebi Evfâ 8. Hakem b. Amr el-Gıfârî 9. Ebu Hüreyre 10. Enes b. Mâlik 11. Ebu Sa’lebe el-Huşenî 12. Seleme ibnü’l-Ekva’ Toplam, Daha sonra da der ki: “Evcil eşek etlerinin yenmesinin yasak olması ile ilgili Resulullah (s.a.v)’den gelen rivayetler, mütevatirdir. Dolayısıyla bizce uygun olanı; evcil eşek etlerinin yenmesinin mubah olduğunu gösteren Gâlib ibnü’l-Ebcer[8] hadisini, bu rivayetlere uygun düştüğü ve bu rivayetlere ters düşmediği şeklinde yorumlamamız gerekmektedir.”[9] Hafız İbn Hacer (ö. (Derim ki:) Bu konuda Ebu Ümâme el-Bâhilî’den de hadis gelmiştir. Bu hadisi, İbn Ebi Şeybe (ö. ö. Yine bu hadis, Mekhûl’den de mürsel olarak gelmiştir. Bu hadisi de, Abdurrezzâk (ö. Bu konuda daha geniş bilgi için (Suyûtî’nin) “Dürrü’l-Mensûr” adlı tefsir kitabında, yüce Allah’ın; ﴿ قُلْ: لَا أَجِدُ فِِيمَا أُوحِيَ إِلَيَّ...﴾ “De ki: Bana (Kur’an’dan) vahyolunanda ..... bir şey bulamıyorum” (En’âm: * * *
- “İçkinin haram kılınması”[10] ile ilgili hadisler (İmam Merginânî) “Hidâye”de içkinin haram kılınması ile ilgili hadislerin mütevatir olduğunu aynen şöyle anlatmaktadır: “Hz. Peygamber (s.a.v)’in içkiyi haram kıldığına dair ‘mütevatir sünnet’ gelmiştir. Bunun üzerinde icma da bulunmaktadır.” Bu hadisler, çok olup meşhurdur. Bu konuda daha geniş bilgi için İbn Hacer (ö. İbn Rüşd (ö. Bu konuda daha geniş bilgi için bu kitaba bakabilirsiniz. * * *
- “Her sarhoş edici (içecek), haramdır”[11] Suyûtî (ö. 1. Hz. Aişe 2. Ebu Musa el-Eş’arî 3. Abdullah ibn Abbâs 4. Ebu Hureyre 5. Abdullah ibn Ömer 6. Abdullah ibn Mes’ud 7. Muâviye b. Ebi Süfyân 8. Enes 9. Hz. Ömer 10. Havvât b. Cübeyr 11. Zeyd b. Sâbit 12. Kays b. Sa’d 13. Ebu Saîd el-Hudrî 14. Kurre b. İyâs Toplam, (Derim ki:) Bu hadis, şu yollardan da gelmiştir: Münâvî (ö. (Münâvî) “Feyzu’l-Kadîr”de ﴿ إِجْتَنِبُوا مَاأسْكَرَ ﴾ “Sarhoşluk veren (içecekten) sakının” hadisine dair yerde şöyle der: “İbn Hacer dedi ki: ‘Bu konuda bu hadis, Zürkânî (ö. Aliyyu’l-Kârî (ö. * * * - “Sarhoşluk veren içeceğin, çoğuda azı da haramdır”[17] Bir rivayette ise: ﴿ مَا أَسْكَرَ مِنْهُ الْفَرَقُ فَمِلْءُ الْكَفِّ مِنْهُ حَرَامٌ ﴾ “Bir küp (içki) içildiği takdirde, sarhoşluk verici bir şeyin tek avucu da haramdır”[18] Bu hadis, şu yollardan gelmiştir: 1. Câbir 2. Abdullah ibn Amr 3. Hz. Aişe 4. Abdullah ibn Ömer Bu konuda şu yollardan da hadis gelmiştir: 5. Sa’d b. Ebi Vakkâs 6. Hz. Ali 7. Havvât ibn Cübeyr 8. Zeyd b. Sâbit * * * - “Mümin, bir bağırsak dolusu yer. Kafir ise yedi bağırsak dolusu yer”[19] Suyûtî (ö. 1. Abdullah ibn Ömer 2. Ebu Hureyre 3. Ebu Busre 4. Nadle b. Amr el-Gıfârî 5. Cüheyne kabilesinden sahabi olan bir adam 6. Meymûne bintu’l-Hâris 7. Enes 8. Semure 9. Sikkîn ed-Damrî 10. Cehcâh el-Gıfârî 11. Abdullah ibnü’z-Zübeyr 12. Abdullah ibn Amr 13. Ebu Saîd el-Hudrî 14. Ebu Musa el-Eş’arî Toplam, (Derim ki:) Bu hadis, şu yoldan da gelmiştir: Bu hadis, İmam Ahmed(in “Müsned”i) ile Müslim(‘in “Sahîh”in)de geçmektedir. * * * İmam Ahmed ile Müslim’in, Ebu Hureyre’den[21] rivayet ettiği bir rivayette; hem mümin için ve hem de kafir için, ( يَأْكُلُ ) “yer” kelimesi yerine ( يَشْرَبُ ) “içer” kelimesi geçmektedir. Yine de doğruyu en iyi bilen Cenab-ı Allah’tır. * * * [1] İnsanların dinî ve ulusal şahsiyetlerinin oluşmasına temel teşkil eden başlıca kültürel unsurlar içerisinde başlıca şunlar bulunmaktadır: a. İnanç b. Evlilik c. Giyim d. Ev e. Dil f. Eğlence g. Mutfak vb. Müslümanların, mutfağın adab ve tarzlarında "inanç" meselesi, temel teşkil etmektedir. Bu nedenle de yeme-içme hususu, müslümanın inanç şekline göre şekillenmektedir. Çünkü İslam dini, Müslümanlara; yeni bir medeniyet ve kültürel unsurlar getirmiştir. Zira din, Medine, medeni ve medeniyet kelimeleri, hep aynı kökten türemiştir. İşte yenilmesi-içilmesi helal olanlar yada haram olanlar veya mubah olanlar, bu doğrultuda ortaya çıkar. Dolayısıyla Müslüman mutfagında içki ve domuz, leş, yırtıcı ve vahşi hayvan, böcek ve haşerat türünde mamüller bulunmaz. İslam dininin izin verdiği meşru sınırlar içerisinde bir mutfak kültürü oluşur. Kişinin "Müslümanlık" vasfını sürdürmesinde, diğer başlıca kültürel unsurlar kadar mutfak kültürünü de korumak zorundadır. Kamil anlamda Müslüman olmak için, İslam mutfagından yemek-içmek şarttır. Müslüman olmayanların mutfak kültüründen ancak İslam dininin izin verdiği meşru sınırlar çerçevesinde faydalanılabilinir. Yoksa onların mutfagından sınırsız bir şekilde beslenmek doğru olmaz. [2] Konu ile ilgili açıklama [3] Suyûtî, Câmiu's-Sağîr, H. No: [4] Bu konuda gelen hadisler, azı/kesici dişli yırtıcı hayvanların etlerinin yenmesinin haram olduğunu göstermektedir. Alimlerin çoğu da, bu hadise uygun görüş belirtmişlerdir. Yalnız "azı/kesici dişli hayvan" ifadesiyle ne kastedildiği hususunda ihtilaf edilmiştir. Hanefiler, azı dişleriyle; kapıp avlanan ve kendisini koruyan bütün hayvanların olduğunu söylemişlerdir. Hadis; pençeleriyle kapıp avlanan ve tabiatı iğrenç olan kuşların etlerinini de haram olduğuna delalet etmektedir. Kartal gibi. Azı dişleri olduğu halde bununla başkasına saldırmayan hayvanın eti ise yiyilebilir. Deve gibi. Tabiatında vahşilik, çirkinlik ve iğrençlik bulunmayan hayvanların etleri ise, helal olup yiyelebilir. Tavuk, kaz gibi. Tabiatı gereği iğrenç bulunan bir takım hayvanların etleri ise haram olup yiyilemez. Fare, yılan, kurbağa, akrep gibi. İşte insanlar, bu tür adi, iğrenç, vahşi ve çirkin olan hayvanların etlerinden uzak tutulmuştur. Çünkü yiyecek ve gıdaların, insanlar üzerinde iyi ve kötü etkisi inkar edilemez. İnsan, yiyecek ve gıdalarda faydalı olanını kullanmak istiyorsa, İslam dininin izin verdiği şeylerden faydalanmaşlı ve sakındırmış olduğu şeylerden de kaçınmalıdır. Konu ile ilgili hadisler için b.k.z: Buhârî, Zebaih [5] Tahâvî, Şerhu Meâni'l-Âsâr, [6] Bu hadis, evcil eşek etlerini yemenin haram olduğunu göstermektedir. Haram olmadığını söyleyenler varsa da; sahabe, tabiun ve onlardan sonra gelen alimler, bu konuda sahih ve sarih hadisleri delil getirmek suretiyle evcil eşek etini yemenin haram olduğunu söylemişlerdir. Konu ile ilgili hadisler için b.k.z: Buhârî, Zebaih [7] Tahâvî, Şerhu Meâni'l-Âsâr, [8] Ebu Dâvud, Et'ime [9] Tahâvî, Şerhu Meâni'l-Âsâr, [10] "Hamr" (=içki), örtme anlamına gelen bir kökten gelir. Aklı örten yani sarhoşluk veren şey demektir. Yalnız içkinin terim anlamı üzerinde görüş ayrılığı vardır. Diğer mezhep imamları, içki denince, bütün sarhoşluk veren içkilerdir. İmam A'zam ise, bu kelimeyle, üzüm suyunun kaynayan ve kaynaması artarak üzerindeki köpüğünü atan şeklini anlamıştır. Bu görüş ayrılığı, içki kelimesinin sözlük anlamına bağlı kalmaktan kaynaklanmaktadır. Bir içecek maddesinde haramlık vasfının varlığı veya yokluğu aranırken, ona takılmış olan ismi veya yapılmış olduğu hammaddeyi göz önüne almayıp, aksine insan üzerinde bırakacağı sarhoşluk edicilik özelliğine sahip olup olmadığına dikkat etmek gerekmektedir. Çünkü geçmişe nazaran bugün içki türleri ve isimleri daha çoktur. Günümüzde İmamı A'zam'ın bu görüşü istismar edilerek; "Arpa suyu haram değildir, rakı haram değildir" gibi ileri sürülen sözlerin hiçbir muteber tarafı yotur. Çünkü İmamı A'zam'ın bu konudaki görüşü, sarhoş edici içeceklerin hepsini içine almaktadır. Bugün pazarlanan bütün alkollü içeceklerin sarhoşluk edicilik vasfı, herkesçe bilinmektedir. Sarhoş eden her şeyin, Kur'an (Mâide: [11] Resulullah (s.a.v), bu hadiste; haram olan içecek maddesinin ismi üzerinde durmaktan ziyade "sarhoş edici" vasfı üzerinde durmaktadır. Bir şişe içilince ancak sarhoşluk veren yani alkol miktarı son derece az olan bir maddenin az miktarı dahi haramdır. Haram olma hali, içecek maddesinin insanda fiilen meydana getireceği etkiden değilde, maddenin tabiatından gelmektedir. Tıpkı pis bir maddenin azı da çoğu da pis olması gibi. O halde bu meselede, illet ile maslahatı birbirine karıştırmamak gerekmektedir. Çünkü cenab-ı Hak, sarhoşluk verici maddeyi Mâide: Konu ile ilgili hadisler için b.k.z: Buhârî, Eşribe [12] Buhârî, Meğazi [13] Müsned: [14] Buhârî, Eşribe [15] Nesâî, Eşribe [16] İbn Mâce, Eşribe [17] İçkideki haramlık, içecek maddenin insanda bizzat meydana getireceği etkiden değilde, maddenin tabiatından kaynaklanmaktadır. O halde "hamr" (=içki) içine giren her madde, Mâide: Çeşitli zararlara sebep veren içkinin, hem azı ve hem de çoğunun haram olması gayet tabiidir. Konu ile ilgili hadisler için b.k.z: Ebu Dâvud, Eşribe [18] Ebu Dâvud, Eşribe [19] Bu hadiste kastedilen hususun ne olduğu hakkında çeşitli görüşler ileri sürülmüştür: Bazılarına göre, bununla; müminin yemeğe besmeleyle başlaması ve bu nedenle de şeytanın onun yemeğine ortak olamayacağı, kafir ise yemeğe besmeleyle başlamayacağı ve bu nedenle de şeytanın onu yemeğine ortak olup çok yemek yiyeceği ifade edilmiştir. Hadiste asıl gözetilmesi gerekli nokta; az yemek yemenin sağlık açısından önemli olduğudur. Çünkü insanın az yemek yemesi, sağlığını büyük bir oranda etkilemektedir. Bugün mide hastalıkları, damar tıkanıklığı, kalp hastalıkları, şişmanlık gibi hastalıklarda dikkatsiz beslenme, çok yemek yeme vb. hususlar yatmaktadır. İşte Hz. Peygamber (s.a.v), özellikle de mümin kişiyi sağlık açısından az yemek yemelerini önermektedir. Konu ile ilgili hadisler için b.k.z: Buhârî, Et'ime [20] Müslim, Eşribe [21] Müslim, Eşribe |
590 kez okundu |
Yorumlar |
Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yapmak için tıklayın |